האם להיות בכושר גופני מנטרל חלק מהשלכות הבריאותיות הבלתי הרצויות של עודף משקל? שאלה זו, מעניינת רבים מאתנו, שמתאמנים אך עדיין מחזיקים בכמה קילוגרמים מיותרים ונבדקה במחקר חדש שהתמקד בכושר אירובי ותנודות במשקל.

המחקר, שפורסם בחודש שעבר בכתב העת של הקולג' האמריקני לקרדיולוגיה, בדק מידע רפואי על יותר מ 3,100 מבוגרים שביקרו במרפאת קופר בדאלאס לבדיקות רפואיות. במהלך הבדיקות, הרופאים אספו מידע על בריאות הלב וכלי הדם של כל אדם, כולל לחץ דם, פרופיל הכולסטרול, היקף בטן ואחוז שומן הגוף. הם מדדו גם את הכושר האירובי של החולים באמצעות בדיקות על הליכון.
במשך שנים, מדענים ואנשי תקשורת דנו בסיכונים היחסיים של "להיות שמן אבל בכושר".
למרות שנראה שכושר אירובי יכול לשפר בעיות בריאות רבות, הקשורות לשומן עודף, מחקרים בנושא הניבו תוצאות מעורבות. חלקם טענו כי להיות בכושר למעשה מבטל את הסיכונים הבריאותיים של מספר קילוגרמים מיותרים, במיוחד במונחים של בריאות הלב. אבל אחרים הגיעו למסקנה הפוכה ומצאו כי עודף שומן תורם למחלות לב ומוות בטרם עת, גם אם האדם מבצע פעילות גופנית.

עם זאת, רבים מהמחקרים האלו השוו את הכושר של האנשים והשומן רק בנקודת זמן אחת, שזה מדד מלאכותי, משום שכולנו יודעים מניסיון שהגוף משתנה.
לצורך המחקר החדש, מדענים מאוניברסיטת דרום קרוליינה ומוסדות אחרים פנו לנתונים ממרפאת קופר שיציגו מידע על הנבדקים, במשך לפחות שש שנים ושלוש בדיקות.

הם בחרו 3,148 מבוגרים, גברים ונשים, רובם היו בשנות ה -40 בתחילת המחקר ומבצעים פעילות גופנית, אבל אינם אתלטים. לאף אחד לא היו סימנים של מחלת לב או גורמי סיכון אחרים, כמו לחץ דם או כולסטרול גבוה.

החוקרים השוו את כושר הגוף האירובי והשומן של החולים במהלך הבדיקה השנייה, שנעשתה כשנתיים עד שלוש שנים לאחר הראשונה. רוב הנבדקים עד אז, צברו שומן בגוף. באופן פרדוקסלי, רבים מהם גם הפכו ליותר פעילים, נתון מפתיע, אם לא לוקחים בחשבון את העובדה שאלו גברים ונשים שבצייתנות הגיעו לבדיקות רפואיות וקבלו אזהרות חוזרות ונשנות להתעמל.

במהלך הביקור השני, עדיין אף אחד לא הראה גורמי סיכון למחלות לב, שאפשר להבחין בהם.
אבל עד שהם הגיעו לבדיקה השלישית שלהם, כמה שנים מאוחר יותר, כמעט רבע מהם פיתחו לחץ דם גבוה, רמות כולסטרול לא בריאות או שילוב של גורמי סיכון שנקראים תסמונת מטבולית.

אלו שנמצאו בסיכון הגבוה ביותר לבעיות בריאותיות היו, באופן לא מפתיע, האנשים שירדו בכושר והשמינו. אם מישהו עלה פחות בכושר לאורך השנים תוך הוספת שומן, הוא היה בסיכוי גדול יותר של 71 אחוזים לסבול מסינדרום מטבולי, מאשר אלו שהורידו את השומן.

אבל כושר נתן הגנה מסוימת למי שהשמין. מי שהשתפר בכושר, אך הוסיף להיקפו, היה בסיכון נמוך ב 22 אחוזים מאדם שהוסיף במשקל ולא היה בכושר.

באופן לא מפתיע, הורדה במסת השומן הפחיתה סיכונים של אנשים לסבול מתסמונת מטבולית ובעיות בריאות אחרות, אבל מעט מאוד אנשים שלקחו חלק במחקר ירדו במשקל.

בשורה התחתונה, פעילות גופנית לבדה לא תמחק את הסיכונים ללב שנובעים משומן עודף , אבל היא עשויה להקהות אותם.
" זה אומר שגם הכושר וגם השומן נחשבים, בנפרד וביחד, לבריאות הלב", אומר דאק צ'ול לי, עמית מחקר באוניברסיטת דרום קרוליינה, שהוביל את המחקר.

מה שמעודד הוא, ששמירה על כושר עשויה לתת את כל ההגנה הדרושה ללב. "לא ראינו הרבה ערך מוסף לשיפור הכושר", ד"ר לי אומר, "לעומת פשוט שמירה על הכושר."

אנשים שהכושר האירובי שלהם גדול יותר, היו בסיכון נמוך ב 28 אחוז, לפתח לחץ דם גבוה, מאשר אנשים שלא היו בכושר גופני. ואלו שרק שמרו על כושר גופני בסיסי לאורך כל תקופת המחקר, מותאם לגיל (היכולת האירובית יורדת עם הגיל, גם בקרב אנשים שמבצעים פעילות גופנית באופן קבוע) היו בסיכון נמוך ב 26 אחוז, הבדל מזערי.

"המסר הוא פשוט," ד"ר לי מסכם. "ניתנת תשומת לב רבה להפחתת משקל, אך הפחתת השומן קשה מאוד עבור רוב האנשים. המחקר שלנו מצביע על כך, "במונחים של בריאות הלב," ששמירה על הכושר במהלך החיים חשובה באותה מידה ועבור רוב האנשים כנראה שהיא יותר ברת השגה. "

תרגום המאמר Getting Fat but Staying Fit ? מאת GRETCHEN REYNOLDS