חזרנו ממחנה אימונים חום בכל שנה, אנחנו מחפשים את המקומות החמים ביותר בישראל ולשם נוסעים להתאמן ולהסתגל לחום. השנה – התמקמנו לנו בעמק החולה (31-36 מעלות) ומשם יצאנו לרוץ, לרכוב וגם לשחות. כמו בכל שנה, חזרנו אחרי מחנה קשה ומתיש אבל… אף אחד לא התייבש, לא חטף מכת חום ולא נפל או נפצע ולמי שלא יודע, חלק מהקבוצה, רצה את כל שביל הגולן – 120 ק"מ בשטח קשה ב 3 ימים! כל הכבוד! מה עשו האחרים בינתיים? התאמנו לא פחות קשה איך זה יכול להיות? מכיוון שעם אקלום מסודר, ניתן להתאמן כמעט בכל מזג אויר, גם בטמפרטורות הנושקות ל 40 מעלות!

מה קורה לגוף בתנאיי חום? כאשר גופינו מתחמם, מתחממים האיברים הפנימיים ומכאן מגיעה מגבלתינו להמשיך בפעילות לאורך זמן. כמובן שבתנאים קיצוניים, מתחילות מערכות לקרוס והדבר יכול להביא עד מוות. וכמובן, איני מתכוון רק לתנאיי קיצון, אלא לאימונים בכלל בטמפרטורות העולות על 25 מעלות ובמיוחד בימים בהם הלחות  גבוהה. הנטייה הטבעית של מתאמנים רבים היא פשוט לא להתאמן בתנאים קשים ובכך בעצם "לנוון" את יכולת ההתמודדות של הגוף עם התנאים הנ"ל.

תהליך האקלום ברור לנו כי גוף האדם יכול לשפר את יכולת ההתמודדות עם החום. זאת על ידי שיפור מערכות הצינון שלו. במכונית, שם מבוצע הצינון על ידי נוזלים העוברים דרך הקרביים של המנוע ומשם החוצה לרדיאטור (מצנן) לקירור על ידי הולכת אוויר. גוף האדם עובד בצורה דומה – אחד מתפקידי הדם הוא צינון האיברים הפנימיים. איך? על ידי הולכת החום לפני השטח לעור ומשם צינון הדם על ידי שילוב של זעה והולכת אוויר. ספורטאים העוברים תהליך אקלום, מסוגלים לצנן את המערכות הפנימיות בצורה טובה יותר ובכך להמשיך ולבצע פעילות אינטנסיבית לאורך זמן רב יותר ובתנאים קשים יותר.

גורמי צינון קיימים מספר גורמים המשפיעים על יכולת ההתמודדות שלנו עם חום: ככל שהבידוד של גופינו דק יותר יותר, דהיינו, ככל שאחוזי השומן שלנו נמוכיםיותר, הצינון טוב יותר ככל שיש לנו יותר כלי דם היקפיים על פני העור, כך נצנן יעיל יותר ככל שגופינו מכיל יותר נוזלים, כך יעבור דם רב יותר, נזיע יותר ונצנן יותר

אז אפשר בכלל לעשות משהו? כן, בודאי. ניתן לעשות הרבה: ברור כי הורדה באחוזי שומן וצריכת נוזלים גבוהה יותר ישפיעו השפעה ישירה. אך האם ניתן להוסיף כלי דם היקפיים? גם כאן התשובה היא חיובית – בתהליך אימון, נוצרים כלי דם חדשים. האם ניתן להאיץ את התהליך? כן.

תהליך איקלום לחום אין ספק שאימוני חום אינם קלים, אך עם הזמן, מתרגל הספורטאי להתאמן בכל תנאי, כמעט ללא כל מגבלה. תהליך איקלום זה ארוך יותר בשנה הראשונה ומתקצר משנה לשנה. ניתן להגיע לאיקלום גבוה ויעיל תוך תקופה של אפילו 4 שבועות. התהליך נעשה על ידי שילוב אימונים בחוץ בתנאים הולכים ומתקשים. לדוגמא, ניתן להתחיל עם אימון שבועי אחד בשעות הצהרים, אימון קל וקצר ועם הזמן, להוסיף אימונים נוספים ועצימים יותר.

כמובן שיש להקפיד הקפדה יתרה על: שתייה מרובה בזמן אימון. בקיץ, באימון בחוץ, מאבד גופינו גם למעלה מ 2 ליטרים בשעה ולכן אנחנו ממליצים לשאת נוזלים בזמן האימון ולהקפיד לשתות כמויות קטנות כל מספר דקות. שימוש ב"שלוקר" מצויין, מכיוון שמאפשר לנו מיכל גדול יותר ושתייה תכופה יותר. שימוש במשקאות איזוטונים. משקאות אלה מכילים מלחים (נתרן, פוטסיום ובעיקר ומגנזיום) ולכן נספגים טוב יותר ממים. מלחים – בזמן אימון אנו מאבדים מלחים רבים. בקיץ, אנו מאבדים עד 3000 מ"ג נתרן ו 500 מ"ג מגנזיום, בשעת אימון ולכן יש צורך להחזיר מלחים אלה. למי שאינו מכיר, תופעות הלוואי של חוסר במלחים (ובעיקר במגנזיום) הינן התכווצויות שרירים ותפיסת שרירים בזמן האימון. ניתן להחזיר מלחים על ידי שימוש במשקאות איזוטונים, ג'לים המכילים מלחים ו\או על ידי כדורי מלח. חולצות מנדפות – חולצות מבדים טכניים המיועדות לאימון קייצי מצננות טוב הרבה יותר מחולצות טריקו או מחולצות המיועדות לחורף. כובע מבד טכני – כנ"ל. כיסוי ראש הולם מאפשר צינון טוב  ובכלל, שימוש בבגדים בהירים כמובן, שלא ניתן להחזיר את כל הנוזלים שאיבדנו בזמן האימון, ולכן יש להמשיך ולשתות כמויות גדולות של נוזלים במשך כל היום – לפני, בזמן ואחרי האימון. אנו ממליצים לשתות משקאות ממותקים או מומלחים במעט, על מנת לשפר את יכולת הספיגה בגוף. בקיץ, אנו ממליצים על שתייה של 4-6 ליטרים ביום!

אימונים קבוצתיים קצת לגבי תוכן האימונים בתקופה הקרובה – שחייה – אימוני השחייה שלנו ממשיכים גם החודש ב 3 אימונים: אימון בריכה אחד ושני אימוני ים. נמשיך עם אימונים אנטנסיביים לקראת טריאתלון תל אביב ותחרויות האיירונמן של הקיץ. רכיבה – אנחנו ממשיכים לשלב את הרכיבה במסגרת אימוני ההחלפות של ימי שישי. השילוב בין שלושת הענפים מאפשר לנו החלפות טובות יותר ותחושה טובה יותר של מעבר לריצה אחרי רכיבה מאומצת. ריצה ואימוני חיזוק – אנחנו ממשיכים מגוון גדול של אימונים: ימי שני בבוקר הדר יוסף – אימון פונקציונלי עם ענת הראל \ טל בר-דוד. מתאים לרצים בכל הרמות. להערכתי, אימון זה הוא חשוב לכל המתאמנים אצלנו! ממליץ לנסות.  ימי שני בערב במודיעין – אימוני בסיס. מתאים לרצים מתחילים-בינוניים ימי שלישי בבוקר בהדר יוסף – מהירות וסבולת מהירות ימי שלישי בערב ברמת גן – כמו בשני במודיעין. אימוני בסיס עם תמי \ ענת. מתאים לרצים מתחילים-בינוניים ימי רביע בבוקר הדר יוסף – אימוני טמפו עם אילן לקראת תחרויות 5 ק"מ-מרתון. מתאים לרצים בינוניים-מתקדמים ימי רביעי בערב בספורטק – אימוני בסיס עם פיני כהן. מתאים לרצים מתחילים-בינוניים ימי חמישי בבוקר הדר יוסף – אימוני טמפו עם טל בר-דוד. מתאים לרצים בכל הרמות ימי שישי בבוקר הדר יוסף – אימוני ריצה למתחילים עם טלי פינק. מתאים לרצים מתחילים ימי שישי בשטח – ו… חוזרים החודש לאימונים בבן שמן. באימונים אלה נרוץ בעיקר בשילוב של סינגלים ובקטעי שטח קשים יותר – טיפוסים תלולים וירידות קשות. אימונים אלה יחזקו אותנו, יילמדו אותנו להתמודד עם צירי התקדמות שונים מאשר בריצות הרגילות ובעיקר, יהיו חווייתיים

חסויות ואנפורמציה מסחרית מי שחיפש את מאמני אנדיור ביום שלישי האחרון בצהרים, גילה שאנחנו "עסוקים" – קיבלנו טיפולים בספא vimspa בראשון לציון. למי שלא מכיר, מדובר באחד המתחמים היפים בארץ וכולל חדר כושר גדול, כיתת אופניים מיוחדת במינה (אימון באחד מימי השישי שם!) וספא מקצועי ומפנק. במקום עיסויים לספורטאים, וואטסו במים ועוד שרותים רבים בהנחות גדולות לחברי הקבוצה. פרטים נוספים באתר. מומלץ בחום בעקבות בקשות ושאלות שלכם, חברת שיאנרגיה, יצרנית מוצרי צ'אלנג', פתחה חנות מקוונת, בה יוכלו חברי הקבוצה לרכוש את מוצריה במחיר מיוחד. להזמנות, ניתן לפנות לאורלי – orliy@endure.co.il או בטלפון 052-227-7274 חולצות מקררות של חברת קולומביה – לקראת הקיץ, חברי אנדיור יכולים לרכוש את החולצות המקררות של קולומביה בהנחה של 20% בחנויות החברה. אופניים וציוד רכיבה – מצמן את מרוץ בתל אביב – חנות האופניים הגדולה בארץ ועכשיו בניהולו של בנצי. בחנות זו ניתן לרכוש מוצרי רכיבה ומוצרים נלווים בהנחות גדולות ומיוחדות. ריצה וציוד טריאתלון – אנחנו חוזרים לעבוד עם חנות טיים טריאל ברשפון בניהולו של צח. גם כאן, תקבלו תנאים משופרים על כל ציוד הריצה והטריאתלון

ביטוח תאונות אישיות ובדיקות ארגומטריה תזכורת לכולם – כל המתאמנים באימונים הקבוצתיים, מחוייבים בביטוח תאונות אישיות. הביטוח השנה, כמו שכבר כתבתנו, מתבצע ישירות מול סוכנות רגב-קידר וניתן לרכוש אצלם שני סוגי ביטוח – לרצים ולטריאתלטים. כמובן שרצוי לבדוק גם פוליסות אחרות ולהשוות. להזכירכם, פוליסות אלה מחוייבות בבדיקת ארגומטריה בת תוקף. פרטים באתר.

ולסיום, שני דברים בנושא התכנים באתר ובפייסבוק : 1. דף האוהדים שלנו פעיל ומתעדכן מדי יום בכל מידע רלוונטי. אתם מוזמנים לעשות לייק ולהצטרף לאוהדים הרבים שלנו, לחלוק חוויות, לשאול שאלות, אנחנו כאן בשבילכם… 2. אתם מוזמנים לכתוב באתר חוויות מתחרויות שהשתתפתם בהן בתקופה האחרונה, שיתוף המידע מעבר לפן האישי של "לחלוק" עם חברים, תורם לאחרים בהכרת התחרות בה השתתפתם ומאפשר לאנשים אשר מחפשים את היעד הבא, לעשות בחירה על סמך נסיון ועצות של אחרים. לפרסום באתר ניתן לפנות לשירי shiri@endure.co.il

רן שילון וצוות אנדיור