טריאתלטים חווים מכלול של רגשות לפני, במהלך ואחרי אימון ותחרות, הנע בין חדווה וגאווה לתסכול ואכזבה ולעיתים חווים את חוק מרפי שאומר שכל מה שיכול להשתבש, ישתבש ברגע הכי לא מתאים.

אתם מתעוררים בבוקר המרוץ לסופת רעמים, מים סוערים וכבישים חלקלקים. אתם מגלים ששכחתם לארוז את הג'לים ועוד דוגמאות רבות שגורמות לעצבים להתרופף. אחת התכונות החשובות ביותר של ספורטאי קשוח מנטלית, היא גמישות – היכולת להתאושש אחרי כישלונות. בנוסף, הספורטאים הטובים ביותר מתאוששים בנחישות מחודשת להצליח וזהו הסימן האמתי לגדולה (בין אם בתחום הספורט או בכל תחום אחר בחיים האמתיים) לא כשמשיגם מה שרוצים כשהכול בסדר, אלא כשמצליחים להגשים את המטרות שלנו גם כשמשהו (או הכל) משתבש.

מתחרים שמגיבים למצוקות באופטימיות, נוטים להיות יותר אגרסיביים ולקחת יותר סיכונים מאלו שמגיבים בפסימיות וחוסר אונים. טריאתלטים שמגלים גישה חיובית, כאשר הם ניצבים אל מול מצבים בלתי רצויים, נוטים יותר לשמור על האנרגיה, המיקוד והעוצמה הנדרשת כדי להתחרות בהצלחה, או לחצות את קו הסיום.

האירועים המלחיצים ביותר בחיים ובתחום הספורט, הם אלה הבלתי צפויים ובלתי נשלטים. אין לנו שליטה על מזג אוויר, תקלות מכאניות או ביצועים של מתחרה אחר. עם זאת, אנחנו יכולים לשלוט על התגובות שלנו.

ד"ר פול שטולץ, מחבר יתרון המצוקה, מציע כי "בין גירוי לתגובה, קיים מרווח. במרווח הזה טמון החופש והכוח שלנו לבחור את תגובתנו. בבחירות האלה נמצאים הצמיחה שלנו והאושר שלנו."

אם אנחנו מגיבים בייאוש, זה יוצר חוסר תקווה. אנו הורסים כל ביטחון או מוטיבציה להתמודד עם האתגר הבא. אם משחקים במשחק ההאשמות, זה גורם לכעס, איבוד אנרגיה ושינוי שלילי במיקוד. כדי לפתח את המיומנות של הגמישות, עלינו לשנות פרספקטיבה ולהתמקד יותר בהתקדמות מאשר בשלמות ופרפקציוניזם ובאפשרויות ולא בבעיות. איך אנחנו יכולים להשתמש בחוויה כדי להפוך לאתלטים חזקים יותר, להרחיב את יכולת ההתמודדות עם מצוקות ואכזבה?

ספורטאים רבים מודים כי במבט לאחור, העמידה מול האכזבות המאתגרות ביותר שלהם וכן הכישלונות, לימדה אותם שיעורים חשובים וחיזקה אותם מבחינה נפשית, פיזית ורגשית. דרך הטיפול בכישלון או באכזבה, משפיעה על רמת הביטחון והגמישות בתחרויות עתידיות שלנו.

קחו רגע לבחון בצורה כנה את שורש האכזבה שלכם. האם הוא מבוסס על הפחד לאכזב אחרים, אובדן כבוד או תחושת מבוכה ? האם הצבתם יותר מדי דגש על היבט זה של חייכם, כך שהזהות העצמית שלכם והערך עצמי מסתמכים ונתמכים על תוצאות מוצלחות?

לסיום, חשוב לקבל אחריות על כל טעות או חולשה שייתכן שתרמו לביצועים פחות מאידיאליים. אם אנחנו רוצים להגשים את המטרות שלנו, עלינו להכיר תחילה בסיבה שגרמה לשיבוש, מהו חלקנו בסיבה זו ומה אנחנו יכולים לעשות בעתיד כדי לתקן או לחזק את התחומים האלה.

חשוב לזכור, שכולם נכשלים פה ושם, ואפילו כישלון יכול להיתפס כהצלחה אם הוא גורם לצמיחה אישית. והכי חשוב, להתחייב לעצמנו שנדע להעריך את העובדה שאנו מגיבים לכישלונות כמו אלופים.

תרגום המאמר How to Bounce Back From Disappointment מאת Cheryl D. Hart