דיאטות מהוות כיום אופנה שלא ניתן להתעלם ממנה. רבבות אנשים עוסקים במשקל גופם באופן קבוע ולשם כך הם מאמצים דיאטות שונות שבמקרים רבים לא מתאימות להם, יורדים במשקל באופן לא מבוקר ואף מסוכן, מעלים את מידת אחוזי השומן בגופם, מצב רוחם משתנה לשלילה עקב השינויים הדרמטיים במשקל הגוף ובמערכות גופניות רבות.

מסתבר שירידה דרסטית במשקל בזמן קצר אינה מומלצת כלל ועיקר ועלולה לגרום לבעיות בריאותיות שונות. לעיתים הלהיטות להפחית במשקל כה עזה כך שאדם שמן מפחית במשקלו עשרות קילוגרמים בתקופת זמן קצרה מדי . מהמחקרים עולה ש- 95%-90% מאלו שהתנסו בדיאטות להורדת משקל מהירה חזרו למשקלם הקודם ואף עלו במשקל. במקרים אלה גם פעילות גופנית המתבצעת באופן סדיר לא בהכרח תסייע מכיוון שחסרים במקרים הללו רכיבי תזונה הכרחיים החשובים לתהליכי הבנייה מחדש ושיפור היכולת הגופנית של אותו אדם.
דיאטות קיצוניות להפחתה מהירה במשקל מבוססות על הפחתה ניכרת בצריכת הקלוריות על ידי הורדה דרסטית בכמויות המזון ובעיקר בכמות ואחוז הפחמימות בכל ארוחה.

מוכרות 3 סוגי דיאטות קיצוניות: דיאטה כמעט ללא פחמימות, דיאטת חלבונים, ודיאטת הרעבה. בדיאטות אלו הירידה במשקל הנה מהירה מאוד כבר מהשבוע הראשון עקב איבוד נוזלים דרך השתן (כ- 70% מאיבוד המשקל). עם המשך הגבלת צריכת המזון תחול גם ירידה חדה במאגרי הסוכר (גליקוגן וגלוקוז) בשרירים, בכבד ובדם, דבר שיפגע בתפקוד תקין של מערכות הגוף ויסכן את בריאותו הפיזית והמנטאלית של האדם. דיאטות דרסטיות עשויות להילקח בחשבון אך ורק לסובלים מהשמנת יתר חמורה של כ- 50% שומן כשלב מניעה לפני ניתוח קיצור קיבה. דיאטות אלו מבוססות על אכילה של פחות מ- 1000 קלוריות ביום בעיקר מחלבונים וממזון נוזלי ותוספי סידן ובי-קרבונט על מנת לשמור על רמת נוזלים תקינה בגוף.

דיאטות מסוג זה נמשכות כ- 3 חודשים אך הן מסוכנות ביותר לבריאות ודורשות השגחה רפואית צמודה. הסכנות הבריאותיות עלולות לבוא באופנים הבאים:
בעיות מנטאליות: עקב הירידה ברמת הסוכר בדם, פחות סוכר נשלח למוח. האדם חש תשוקה עזה למזון ובעקבותיה חש עצבנות, חוסר יכולת להיות מרוכז, דיכאון ומחשבה אובססיבית על מזון. בהמשך עלולות להתפתח מחלות נפש כגון אנורקסיה נרווזה ובולמיה המובילות לירידה חדה במשקל ללא שליטה ולפגיעה במערכת החיסונית, הפסקת הווסת אצל נשים, אוסטיאופורוזיס ואף למוות.
חסרים תזונתיים: עקב הירידה הקיצונית בכמויות המזון הגוף עלול שלא לקבל וויטמינים ומינראלים החיוניים לתפקודו. לדוגמא, מחסור בברזל וב- B12 יפגע ביצירת כדוריות אדומות ולירידה בכמות ההמוגלובין וייגרמו סימפטומים כגון: חיוורון, חולשה, עייפות, נשירת שיער וסחרחורת, כאב ראש, עצבנות, קושי בריכוז, חוסר תיאבון ובחילה. כמו כן, ייווצר מחסור במינראלים נתרן ואשלגן החיוניים לפעילות תקינה של מערכת העצבים, השרירים ולפעילות החשמלית של הלב. רמה נמוכה של מינראלים אלה עלולה לגרום אף להתקף לב. מחסור בסידן יגרום לירידה בחוזק העצמות ולאוסטיאופורוזיס.
פגיעה באברי הגוף: הלב, הכליות, הכבד והמוח זקוקים להספקה קבועה של גלוקוז על מנת לתפקד באופן תקין. אולם, עקב המחסור בפחמימות הגוף מתחיל לפרק שומנים הגורמים לעליה בגופי קטון (משמשים כמקור אנרגיה בלב ובמוח) ולעליה בחומציות הדם כפי שמופיעה בחולי סכרת.

כמו כן, עקב המחסור בפחמימות הגוף מפרק שרירים (חלבונים) על מנת להפכם לגלוקוז לשם הספקת האנרגיה הדרושה לתפקוד האיברים. הפגיעה עלולה להתבטא בירידה בתפקוד האיברים כגון:
א. אי ספיקת כליות עלולה להיגרם עקב העומס הרב המופעל על הכליות בעקבות הצטברות גבוהה של הנוזלים המיועדים לצאת מהגוף בשבועות הראשונים של הדיאטה
ב. ירידה בתפקודי הכבד עקב העומס המטבולי (פירוק והרכבה מחדש של אבות מזון) המופעל על הכבד בהפיכת החלבונים לגלוקוז כאנרגיה זמינה לאברי הגוף.
ג. אי סדירות בתפקוד הלב עקב הפגיעה בהולכה החשמלית
ד. סכנה להתקף לב ולשבץ מוחי עקב פירוק שומנים מוגבר ועלייה בכולסטרול הרע ה-LDL העלול לגרום לקרישי דם ולסתימת עורקים
בביצוע דיאטה נכונה יש לאפשר לגוף להסתגל בהדרגתיות להורדה בכמות הקלוריות הנצרכות בכל יום על מנת לאפשר תפקוד גופני תקין ללא הגעה למצבי רעב והשתוקקות למזון. שריפת השומן העיקרית (כ- 85% מכלל הקלוריות) מתרחשת אך ורק בשבוע הרביעי לדיאטה ומתבטאת בהפחתת כמות השומן בתאים התת-עוריים ובהקטנת נפחם אך לא במספרם. הסיבה לכך היא גנטית וכמעט לא ניתנת לשינוי לאחר גיל ההתבגרות (אלא על ידי התערבות חיצונית כגון ניתוח להצרת היקפים).

לסיכום, על מנת להצליח בדיאטה באמצעות ירידה במשקל ואחוז השומן תוך שמירה על בריאות הגוף והנפש, יש להיוועץ עם איש מקצוע שיקבע את מספר הקלוריות הדרושות, יקבע תפריט הכולל את כל אבות המזון וישלב תכנית לפעילות גופנית שתסייע בהוצאה הקלורית תוך שמירה על הרכב גוף רצוי.

ד"ר איתי זיו* וצור קסטל*, נובמבר 2009


*ד"ר איתי זיו – itaiziv.co.il
סגן מנהל קמפוס 'שיאים' באוניברסיטת תל אביב.
מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר.
מומחה לפעילות ספורט, פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה לפעילות גופנית בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית העוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדר הכושר על כל היבטיהם ומיועד למתאמנים ולמדריכים ובעלי עניין ומודעות בספורט.

*צור קסטל – M.S Sport & Exercise Science . מרצה לפיזיולוגיה של המאמץ בקמפוס 'שיאים', באוניברסיטת תל אביב.