הפרוקטוז משפיע באופן שלילי על רמות הסוכר בדם וחילוף חומרים של שומנים בדם ומעכב ייצור אנרגיה

צריכת פרוקטוז מתערבת באופן בו הגוף מייצר אנרגיה מן הגלוקוז והשומנים בדם והתוצאה מתבטאת בהפרעות בריאות קשות ובהפחתת שיעור ייצור האנרגיה. חוקרים מנו מספר מצבים שאינם תקינים קלינית, המשויכים עם המצאותו של פרוקטוז לא טבעי המעובד למטרות המתקה. בין השנים 1970 ו-1997 עלתה צריכת הפרוקטוז בארה"ב בשיעור של 26% – מ-64 גרם ביום בממוצע ל-81 גרם! עלייה משמעותית זו נבעה משימוש יתר של הפרוקטוז בתעשיית המזון.

חשוב לזכור, נדרשת צריכה של 40 גרם פרוקטוז ליום בלבד בכדי לגרום לחילוף חומרים לקוי של פחמימות ושומנים.

הכוונה כאן היא למוצרי מזון שמקורם בשלושה תוספים מלאכותיים: פרוקטוז מעובד, סוכרוז, וסירופ תירס עתיר פרוקטוז (HFCS). שימו לב, הפרוקטוז הטבעי אשר מצוי בפירות וירקות לא נכלל ברשימה זו. פרוקטוז טבעי אינו נחשב קשור באון ישיר לרמות לא תקינות של סוכר בדם או להפרעות שומנים בדם (כל עוד נצרך בכמות קטנה), כמו הפרוקטוז המלאכותי. למעשה, תזונאים מעודדים צריכת ירקות ופירות בדיאטה, לשם הגדלת צריכת הסיבים התזונתיים החשובים, רכיבי תזונה (Micronutrients) ונוגדי חמצון. צריכת פרוקטוז טבעי מצמחים שלמים בעלי ערך קלורי נמוך וסוכר טבעי, לא נחשבים כבעלי השפעה מזיקה מטבולית כמו ההשפעה המזיקה הנצפית בעקבות צריכת כמויות גדולות של פרוקטוז מעובד.

תופעות הלוואי המזיקות המיוחסות לצריכת פרוקטוז הן: רמות שומנים גבוהות בדם, עליה בעמידות התאים לאינסולין, פגיעה בסבילות לגלוקוז עד כדי התפתחות סוכרת, עליה בריכוז חומצת החלב בדם, ייצור יתר של אינסולין והשמנה, רמות גבוהות של טריגליצרידים בדם ויתר לחץ דם.

באיזה מנגנון מפחית הפרוקטוז את שיעור חילוף החומרים ?

ההורמונים אינסולין ולפטין (הורמון חלבוני המיוצר בתאי שומן וברקמות שומניות), פועלים במערכת העצבים המרכזית, כדי לאזן ולווסת את חילוף החומרים לטווח הארוך. לאור העובדה שפרוקטוז איננו גורם לגירוי להפרשת אינסולין מתאי הלבלב, צריכת מזונות ומשקאות המכילים פרוקטוז גורמת להפרשה מתונה של אינסולין בהשוואה להפרשת האינסולין הנגרמת בעקבות בצריכת גלוקוז . ייצור הלפטין, המווסת על ידי תגובות האינסולין לארוחות, פוחת גם הוא לאחר צריכת פרוקטוז כך שרמות הלפטין נותרות נמוכות ותחושות הרעב – מתגברות. זו הסיבה לכך שצרכני מזון העשיר בפרוקטוז, עלולים להגדיל את הסבירות שיעלו במשקל עקב ההשפעות ההורמונליות והמטבוליות של הפרוקטוז.

בנוסף, פרוקטוז, בהשוואה לגלוקוז, הינו סוכר המועדף על ידי הכבד לצורך חילוף חומרים של שומנים במקום. נדרשת רק כמות קטנה של תוסף מלאכותי זה כדי להטיל פגם מטבולי, אשר קוטע את האיזון הרגיש בין אינסולין, לפטין, גלוקוז ושומן הנדרש ביתר שאר בעת מאמצים גופניים הדורשים ייצור אנרגיה יעיל והולם.

עודף צריכת פרוקטוז על ידי אתלטים בתחום הסבולת

בהתאם לאמור, ג'ל אנרגיה, משקאות איזוטונים, או חטיפי פעילות אשר מומתקים בפרוקטוז, אינם מקורות טובים לצורך מילוי מאגרים מרוקנים של גליקוגן בכבד ובשרירים, כאשר הכוונה היא לתמוך בבריאות, במסת הגוף ובאנרגיה הדרושה עבור אימוני סבולת עצימים. ספורטאי סיבולת אשר צורכים מוצרי מזון המכילים פרוקטוז, לפני, במהלך או אחרי פעילות גופנית ממושכת, עוברים את רמת הצריכה האמריקאית הנוכחית, היומית הממוצעת, אך לפרקי זמן קצרים יותר:

צריכת פרוקטוז במהלך אימוני סבולת 

אנרגיה מנוצלת פרוקטוז לכל 300 קלוריות- שעת ארוחה 3 שעות  

6 שעות

 

ג'ל 6-15 גרם 18-45 גרם 36-90 גרם
משקאות איזוטוניים, משקאות להכנה 15-24 גרם 45-72 גרם 90-144 גרם
חטיפים 18-50 גרם 36-150 גרם 72-300 גרם

צריכה קבועה של 40 גרם פרוקטוז מעובד, בתוך פחות מעשר שעות, מעלה את רמות הטריגליצרידים, מגבירה את העמידות לאינסולין ומעלה את מסת השומן בגוף. בשתיית משקאות ממותקים, 25 גרם פרוקטוז נצרך עבור כל 200 קלוריות . בדרך כלל מזונות ארוזים, ג'לים ומשקאות, עשויים להכיל לפחות 6 גרם פרוקטוז לכל 300 קלוריות והמינונים יכולים להגיע עד לכמות של 50 גרם לכל 300 קלוריות. הבעיה אינה נעוצה במנה אחת, אלא המנות שנצרכות במהלך אירוע של שלוש שעות לאור הצורך המוגבר באנרגיה זמינה הנובעת מן הפעילות הגופנית המאומצת המלווה בהוצאה אנרגטית שנעה בין 750-840 קלוריות שמקורן מפחמימות. תלונה נפוצה המתקבלת כמעט תמיד מהספורטאים היא על עלייה במסת שומן הגוף שאיננה רצונית ואינה מוסברת, של 2-7 ק"ג. השאלה הראשונה אותה הם שואלים היא, מאיפה זה בא ? האם כל ספורטאי, שמוציא 4000 קלוריות ביום אימונים ומשיב 3500 קלוריות, מוסיף שומן לא תקין?

הפרוקטוז המעובד הוא הגורם.

הסבר אפשרי לתופעה יכול להיות העובדה שחומרי מזון עדינים אחרים, שינו את המעבר התקין של פחמימות ושומנים על ידי הטיית האנרגיה האצורה בפרוקטוז והפנייתה לייצור מוגבר של טריגליצרידים, הגברת העמידות לאינסולין, פגיעה בחילוף החומרים של הגלוקוז, כך שבסופו של דבר הגוף מבטא את האופן בו הוא אוגר שומן בתוך מערכת הלב וכלי הדם כמסת שומן בטני..

לסיכום, קיימת השפעה שלילית של צריכת פרוקטוז על לחץ הדם, רמות טריגליצרידים, עמידות לאינסולין ומטבוליזם לקוי של גלוקוז ושומנים. צריכת ממתיק זה סותרת את עקרונות התזונה המדגישות את התמיכה בבריאות ואימון סבולת מתקדם.

המנעות ממוצרים מומתקי פרוקטוז יכולה להוות שיקול תזונתי חשוב לבריאות ולתוצאות ביצועיות הולמות.

אירית אלמוג, תזונאית ספורט קלינית.