חוקרים מזה זמן רב ניסו להבין מדוע מאבדות ספורטאיות לעיתים קרובות את המחזור החודשי שלהן באימונים עצימים. הסיבות האפשריות לכך היו: אי פוריות, מסת גוף נמוכה, או הפעילות עצמה. כעת, הצליחו החוקרים להוכיח כי הגורם לאמנוריאה הוא איזון אנרגיה שלילי הנגרם על ידי הגברת פעילות גופנית מבלי להגדיל את צריכת המזון. "שיעור גדל והולך של נשים נוטות לאבד את המחזור החודשי שלהן בעת פעילות גופנית עצימה", אומרת ד"ר ננסי אני . ויליאמס, פרופסור קינסיולוגיה ופיזיולוגיה באוניברסיטת פן סטייט. "אם נשים מסתובבות 6-12 חודשים ללא מחזור וסת, הן יכולות להיות חשופות לאיבוד מסת העצם. צפיפות העצם אצל רצות למרחקים ארוכים, שבמשך תקופה ממושכת ללא מחזור וסת רגיל, יכולה להיות נמוכה מאוד. "

במחקרים שנעשו על קופים, אשר להם מחזוריות הווסת כמו אצל נשים, החוקרים הראו כי זמינות אנרגיה נמוכה הקשורה באימונים מאומצים, משחקת תפקיד חשוב בגרימת האמנוריאה. חוקרים אלה, אשר עובדים באוניברסיטת פיטסבורג, הוציאו לאור את הממצאים בכתב העת Journal of Clinical לאנדוקרינולוגיה ומטבוליזם, מראים כי פעילות גופנית אשר מזרזת אמנוריאה היתה הפיכה אצל הקופים, על ידי הגברת צריכת המזון בזמן שהם עדיין במהלך הפעילות הגופנית.

החוקרים החליטו לבחון את הגורמים אשר מזרזים אמנוריאה בפעילות הגופנית, במודל של בעלי חיים, מאחר שהיה קושי בשליטה מקרוב על גורמים, כגון: הרגלי אכילה ופעילות גופנית, כאשר בוחנים נשים. הם בחרו קופים מסוג cynomolgus כי, כמו בני אדם, גם להם מחזור הוסת חל בטווח של 28 ימים והביוץ באמצע המחזור.
"קשה להשיג שליטה קפדנית במחקרים על בני האדם, כי לא ניתן לכלוא אנשים" אומרת ויליאמס.

מחקרי חתך וכן מחקרים לטווח קצר קודמים בבני אדם, הראו מתאם בין שינויים בזמינות האנרגיה לבין שינויים במחזור החודשי, אך מחקרים אלו לא היו מוחלטים.

ישנה אינדיקציה לכך שמצבים מטבוליים אשר נשים מתנסות בהן בפעילות גופנית נמרצת, היו דומים למצבים של אנשים המגבילים קלוריות באופן כרוני. יחד עם זאת, השאלה האם ניצול אנרגיה מוגבר אשר מתרחש עם פעילות גופנית או השפעה אחרת של אימון מזרזים תפקוד לקוי של הפוריות, לא היה ידוע.

"הרעיון שפעילות גופנית או משהו השייך לפעילות גופנית, מזיק לנשים לא נקבע באופן סופי", אומרת ויליאמס. "לומר שפעילות גופנית מזיקה, יהיה מסר מסוכן. אנחנו צריכים להסתכל על מה שקשור בפעילות גופנית וגורם לאמנוריאה, מה הוא הדבר אשר מונע ביוץ. כדי לעשות זאת, אנחנו צריכים ללמוד באופן זהיר ומבוקר".

החוקרים עקבו אחרי המחזור החודשי הרגיל של שמונה קופים במשך כמה חודשים, הם אימנו את הקופים לרוץ על הליכונים, לאט לאט הגדילו את לוח זמני האימון היומיים שלהם לכדי שישה מיילים ליום. במשך כל תקופת ההכשרה כמות המזון המסופקת נשארה כמות סטנדרטית של 2-3.5 ק"ג לקוף, למרות שהחוקרים ציינו כי כמה קופים לא סיימו את כל המנה שלהם תמיד.
החוקרים גילו כי במהלך המחקר "לא היו שינויים משמעותיים במשקל הגוף או בצריכת הקלוריות במהלך אימון ופיתוח של אמנוריאה." בעוד משקל הגוף לא השתנה, היו סימנים של הסתגלות בהוצאות האנרגיה. כלומר, הורמונים מטבוליים של הקופים גם השתנו, עם ירידה של 20 אחוז במחזור הורמון בלוטת התריס, דבר המצביע על כך שדיכוי הביוץ יותר קרוב לאיזון אנרגיה שלילית מאשר לירידה במשקל הגוף.

כדי לחתום את המסקנה כי איזון אנרגיה שלילית בפעילות גופנית, הוא המפתח הגורם לאמנוריאה, החוקרים לקחו ארבעה מתוך שמונת הקופים, תוך שמירה על תוכנית פעילות גופנית זהה וסיפקו להם יותר מזון ממה שהם היו רגילים. כל הקופים בסופו של דבר חזרו למחזור החודשי הרגיל. עם זאת, הקופים אשר הגדילו את צריכת המזון שלהם במהירות וצרכו את מזון הנוסף, השיבו את הביוץ בתוך פחות מ 12 עד 16 ימים, בעוד שאלו שהגדילו את צריכת הקלוריות שלהם לאט יותר, השיבו כמעט תוך חודשיים את חידוש הביוץ.
ויליאמס עכשיו מנהלת מחקרים על נשים שהסכימו להתאמן ולאכול על פי משטר שנקבע במשך ארבעה עד שישה חודשים. היא מודאגת משום שמתעמלות חובבניות נוטות להראות את הסימנים הראשונים של דיכוי הביוץ ויכולות בקלות להיקלע לתוך אמנוריאה, אם זמינות האנרגיה יורדת. נשים רבות שמתעמלות, גם מגבילות את הקלוריות שלהן, במודע או שלא במודע.

"המטרה שלנו היא לבחון האם יש הנחיות מעשיות אשר ניתן לפתח לגבי האיזון האופטימלי בין הקלוריות של המזון שצרכו וקלוריות ששרפו באמצעות פעילות גופנית, על מנת לשמור על ביוץ ומחזור החודשי הרגיל", אומרת וויליאמס. "זה יבטיח את השמירה על רמות האסטרוגן ברמות בריא. זה חשוב כי האסטרוגן הוא הורמון המפתח בגוף של מערכות פיזיולוגיות רבות, משפיע על חוזק העצם ועל בריאות הלב וכלי הדם, לא רק לרבייה. "
המאמר  Female athletes lose menstrual cycle due to negative energy balance , not exercise תורגם מאתר MD Sports Weblog