היום אנחנו שומעים יותר ויותר רצים מדברים על הצורך בקשיחות מנטלית וכן, מאמנים שמדגישים את הקשיחות המנטלית שנדרשת מהספורטאים שלהם. יחד עם זאת, מעט מאוד אנשים יכולים להגדיר מהי באמת קשיחות מנטלית ורק מעטים מבין המאמנים, יודעים להמחיש לספורטאים, עד כמה הם יכולים להשתפר בתחום זה.

קשיחות מנטלית, אכן קשה להגדרה ומשמעותה משתנה מאדם לאדם. אני אוהב לחשוב על קשיחות מנטלית כיכולת להתמיד באתגר, גם כאשר יש אכזבות. היכולת לממש את הפוטנציאל כאשר ברקע מתלווה הלחץ החברתי וכן, הלחץ העצמי שלנו. שליטה ברגשות, כך שרמת העוררות הרגשית, תאפשר להגיע לרמת ביצועים מרבית. איך ניתן, אם כן, להגיע לקשיחות נפשית בריצה ?

קשיחות מנטלית משלבת היבטים רבים כל כך ואספקטים רבים שעל בסיסם רצים יכולים לעבוד, כדי להשתפר. למרות שאין אפשרות למצות את כל ההיבטים של קשיחות מנטלית במאמר קצר, אדגיש את ההיבטים שלטעמי, הינם בעלי חשיבות קריטית עבור ביצועי ריצה אופטימליים.

למידה מכישלון נתחיל בטיפול בסוגיית הלמידה מכישלון.  המציאות היא שלא תמיד נסיים תחרויות כפי שתכננו ולעיתים נחווה תחרויות עם ביצועים לא טובים. קשיחות מנטלית, פירושה, לעבור את הזמנים הקשים. זכרו כי כל כישלון או עיכוב, הוא הזדמנות ללמוד ולהשתפר. אם נוכל להסתכל בגלוי על מכשולים וללמוד מהם, נוכל טוב יותר להתמודד עם האכזבה שלא רצנו כפי שציפינו, ומעבר לזה, ישנו סיכוי נמוך שנחזור על אותה טעות פעמיים.

החשש מכישלון יוצר חרדה ומוריד את המוטיבציה. אל תחששו להיכשל, רק היו בטוחים שאתם לומדים מהכישלון. התמודדות עם מצוקות יגרום לנו להיות רצים יותר קשיחים נפשית.

חשיבה משפיעה על תחושה פיזית למחשבות שלנו יכולה להיות השפעה רבה על הדרך שבה אנחנו מרגישים פיזית. חשיבה שלילית תביא חרדה ורגשות של ספקנות ונחיתות. המפתח לשיפור הקשיחות הנפשית הוא לזהות דפוסי חשיבה שליליים, ולהחליפם במחשבות חיוביות ומציאותיות. נסו להיות מודעים למצבים ספציפיים, שעליהם אתם חושבים בצורה שלילית, אם אתם יכולים לזהותם, אתם יכולים לנסות להחליף את אותן מחשבות שליליות במחשבות חיוביות. כאשר מזהים מחשבה שבה אתם אומרים לעצמכם, "אני לא יכול", מיד החליפו אותה ב "אני יכול!". חשבו כל הזמן בצורה חיובית, וכך תצרו שיפור בחשיבה העצמית, שיוביל לפחות חרדה ויותר אנרגיה.

חשיבה שלילית היא הרגל, הרגילו את עצמכם לחשיבה חיובית ואז, גם בזמנים קשים, עדיין תחשבו בצורה חיובית! תרגלו את החשיבה החיובית כך שהיא תהפוך להרגל אוטומטי. מחשבות חיוביות עוזרות לנו לפתח אנרגיה חיובית.

הימנעו מניתוח יתר של מצבים כאשר אנחנו חושבים על נושא יותר מדי, אנחנו עלולים לפגוע בקשיחות המנטלית שלנו. בכל פעם שמתחילים לבצע ניתוח מעמיק, על איך אנחנו מרגישים פיזית ונפשית, החרדה נוטה לעלות. נסו להתרכז במשימה. ניתן להתמקד בהיבט אחד של הריצה, כמו מנח הרגל על הקרקע, וכך לשמור על הריכוז בפעולה עצמה ולא בתחושה. במאמר מסוים נכתב שפאולה רדקליף סופרת במהלך מרתונים, כדי לשמור על המיקוד שלה.

חישבו על ההווה מפתח נוסף לקשיחות מנטלית, הוא חשיבה על ההווה. כאשר במהלך תחרות חושבים על מה שקרה בקילומטר האחרון, או איך עלולים להרגיש בעלייה הגדולה, בקילומטר ה 18, איננו חושבים על ההווה. במילים אחרות, חשוב ללמודו להתרכז ב"עכשיו".

במהלך תחרות, חשיבה על העבר מובילה לעיתים קרובות לתסכול ורחמים עצמיים, ואילו חשיבה על העתיד יכולה לגרום לחרדה מתישה.

תסריטים שרצים בראש  התמונות שאנו יוצרים מהמחשבות, גם להן תפקיד מרכזי בקשיחות מנטלית. דימויים שליליים בדרך כלל מובילים לרגשות שליליים. לדמיין כישלון, או מבוכה, גורם לחרדה, פחד ו / או דיכאון. כדי להיות בעלי קשיחות מנטלית, צריך לעבוד על הפקת תמונות חיוביות, בהן נראה את עצמנו רצים בהצלחה רבה וחוזרים מהתחרות בתחושה נפלאה.

תמונות חיוביות מסייעות לפתח רגשות חיוביים. מחקו את התסריטים השליליים ונסו להחליפם בחיוביים

נחישות מבלי להיות נחושים לריצה, לא נתאמן חזק כפי שאנחנו יכולים ולא נשקיע את המאמץ לממש את פוטנציאל הריצה. ברגע שנהיה נחושים, לא נוותר בזמנים קשים, כמו בסוף המרוץ ולא ניתן פחות מ 100 אחוז מאמץ ! חשבו על הריצה בהתלהבות והתרגשות ובחשיבה שתבטיח, שלא משנה מה יקרה, תתנו את כל המאמץ לביצוע מרבי, בכל יום נתון.

לסיכום, בדיוק כמו כושר גופני, גם את הקשיחות המנטאלית צריך לפתח. אף אחד לא נולד עם זה, אלא רוכשים את זה מחוויות וניסיון. יש אנשים שמפתחים את הקשיחות המנטאלית במהירות, בעוד שאחרים מפתחים הרגלי חשיבה לקויים המערערים את הקשיחות הנפשית. אם תעבדו על הנקודות שהוצגו במאמר זה מדי יום, באופן עקבי, הקשיחות המנטלית שלכם תשתפר. השקיעו כמה דקות מזמנכם, בפיתוח קשיחות מנטלית ותגלו, עם הזמן, שהכישורים המנטליים שלכם יהפכו להיות חזקים וישפיעו על הריצה.

בהצלחה !

תרגום המאמר What is Mental Toughness? מאת Richard Ferguson