לאחרונה, התאמנתי לחצי מרתון, אבל במקום לחפש עצות מהמקורות הרגילים, לקחתי עצות מהמאסטר למדיטציה טיבטית. תוך זמן קצר, בעקבות עצתו השתנתה דעתי לגבי שני דברים שאני עושה מזה כמה שנים: ריצה ומדיטציה. במקום לחשוב עליהן כפעילויות נפרדות, אני מתחיל לראות שיש להן הרבה במשותף.

העצות נלקחו מתוך ספר חדש בשם Running with the Mind of Meditation מאת Sakyong .Mipham.Sakyong ה"סקיאנג" ("מלך" או "מגן הארץ" בטיבטית), הוא לאמה ברמה הגבוהה ביותר בטיבט, ומורה מפורסם אשר מוביל את הרשת הבינלאומית של מרכזי מדיטציה Shambhala. הוא במקרה גם אוהב מאד ספורט. ספריו הקודמים בנושא מדיטציה דיברו על אהבתו לרכיבה על סוסים, גולף והרמת משקולות, והסביר דרכם את החוכמה של מדיטציה. במחקר לספרו החדש, Sakyong רץ תשעה מרתונים במשך שש שנים. לא רע בשביל אדם בן 50 – למרות שהוא נראה 20 שנה צעיר יותר.

ההתנסות הובילה אותו להאמין כי ריצה ומדיטציה דומים מאוד במובנים רבים. ריצה טובה דורשת התמקדות בנשימה, תוך שמירה על קשב לסביבה. אלו גם העקרונות הבסיסיים של המדיטציה. "אם אנו מפתחים מערכת יחסים עם הנשימה שלנו, אנחנו לא צריכים להיאבק עם זה כל כך הרבה", הוא כותב. "באופן אינטואיטיבי, רצים יודעים זאת. כשאנחנו מכירים טוב יותר את תהליך הנשימה, אנו למעשה מפתחים מערכת יחסים עם ההיבטים הבסיסיים ביותר של החיים."

Sakyong לוקח מושגים מעולם הריצה ומשתמש בהם כדי להסביר את המדיטציה. לדוגמה, כאשר מתחילים לרוץ, מעודדים אותנו "לבנות את הבסיס", שפירושו חיזוק הדרגתי של הגוף כדי להתאים אותו לריצה. תהליך זה, הוא אומר, דומה לתהליך ההדרגתי של פיתוח התודעה באמצעות מדיטציה. הוא מציע טכניקות מדיטציה פשוטות שאנשים יכולים לבנות דרכן את הריצה שלהם, הכוללות נדיבות, הכרת תודה, ומוטיבציה.

בארצות הברית, השקת הספר מלווה בסדנאות מדיטציה לרצים. בלסי סלוויג, רצה שלמדה מדיטציה עם Sakyong בקולורדו, לימדה לאחרונה את הרצים במועדון אתלטיקה בשיקגו, מדיטציה. "המשוב שקיבלתי הוא שזה בהחלט משנה את חוויית הריצה", היא אומרת. "זה יותר רגוע, ברור וללא כאבים." בנוסף, היא גם החלה לראות שיפור בריצה שלה. "אני רצה יותר מהר ויותר זמן מאשר בעבר… זו ריצה שונה."

ישנם רצים שאלו לא חדשות עבורם, במיוחד אלו אשר רצים מרחקים ארוכים. הרבה רצים מדווחים שהם נכנסים למצב "אוטומט" במהלך מרתונים. אפילו ריצות קצרות עוזרות לאנשים רבים להירגע ולשחרר דאגות. Sakyong נתן על זה את דעתו. "זה כאילו שבמהלך הריצה מעסים את המוח ופתאום הכל נראה ברור יותר וטוב". הוא אומר שהשפה בה אנחנו משתמשים לאימון הגוף שלנו יכולה – וצריכה – להיות מיושמת על אימון במוחנו.

"הדרך שבה Sakyong מלמד מדיטציה גורמת לך לחשוב על אימון המוח, כדבר לטווח ארוך – ממש כמו אימון למרתון", אומר איתן ניכטרן, מורה בודהיסטי אמריקני. "הוא אומר שאנחנו לא באמת מכירים את הישות הפנימית שלנו. מדיטציה היא כמו ללמוד להשתמש בקבוצת שרירים שלא השתמשת בהם מעולם, שריר המודעות.. ".

תרגום המאמר Can meditation make you a better runner? מאת Chris Cox